Előző cikkünkben arról esett szó, hogy az okosautók hogyan szárnyalták túl a képzeletet, és a tervezésnél mekkora hangsúlyt kapott az emberi élet védelme. Ez alkalommal ideje rátérni a biztonságon túli előnyökre is. Így megnézzük azt is, hogy a dolgok internete miként forradalmasítja a tömegközlekedést és az ipari szállítást a személyautók újradefiniálása mellett.

Mielőtt magunk mögött hagynánk az önvezető autókat, érdemes megemlíteni, hogy a járművek új generációja sokat tehet az energiamegtakarításért is. Az okoskocsi képes arra is, hogy a forgalomtól függő legtakarékosabb üzemmódra kapcsoljon ezzel üzemanyagot vagy villamosenergiát takarítva meg. Ebben az esetben pedig ami jó a környezetnek, az jó a pénztárcának is. Ha a teljesen önjáró autók zöldutat kapnak, akkor a különböző fogyatékosságokkal élő személyek is rugalmasabban közlekedhetnek majd, annak ellenére, hogy nincs lehetőségük vezetni. Emellett természetesen a teljesen önálló autó produktív időt is ajándékozhat azoknak, akik órákat töltenek ingázással, hiszen az út figyelése helyett lehetőség adódik a tanulásra, olvasásra, egyéb értékes időtöltésre koncentrálni.

Természetesen nem csak magánszemélyek élvezhetik az IoT és az autóipar találkozásának előnyeit. Számos város, mint például Lausanne, Wageningen és Trikala is, a vezető nélküli járművek alkalmazása mellett döntött a tömegközlekedés egyszerűsítése érdekében. A környezetvédelem mellett a költséghatékonyság és a biztonság is az új technológia mellett döntő önkormányzatok érvei között szerepelnek.

Ez viszont nem azt jelenti, hogy csupán a sofőröknek búcsút mondva modernizálható a tömegközlekedés. A flottatelematika segítségével például a legtöbbet lehet kihozni a már meglévő járműparkból. A felhőhöz kapcsolódó utasszámlálók felderítik a forgalmat, és ennek fényében optimalizálható a menetrend. Sőt mi több, az elérhető járműveket és az utasforgalmat egyszerre figyelve rugalmas, szükségletalapú, valós idejű menetrendet is létre lehet hozni.

Az aktuális utasmennyiségen túl a jármű és a vezető teljesítménye is könnyen követhető az IoT segítségével. Érzékelők tájékoztathatnak arról is, hogy mikor aktuális a jármű karbantartása, mennyi az üzemanyag- vagy áramfogyasztás. Így a dolgok internete jelentősen csökkentheti az üzemeltetési költségeket, hiszen a javítások megelőzhetők, a flotta maximális kihasználásával pedig a félig üres járatok is elkerülhetők. Emellett pedig az utaselégedettség is növekszik, hiszen a menetrend-optimalizálással nincsenek többé túlzsúfolt utak, illetve a sofőrökről is könnyű visszajelzést szerezni.

A dolgok internete fontos szerepet játszik a vonatutak biztonságosabbá tételében is, derül ki a Red Hat egyik esettanulmányából. Az észak-amerikai Positive Train Control-program keretein belül a cég 60.000 eszköz, közel 110.000 kilométernyi sínpár és 25.000 mozdony üzembehelyezését tervezi. A sínpárok szélén elhelyezett érzékelőket a terhelés és a sebesség mérésére tervezték. A vonatokon elhelyezett vezérlő és megfigyelő rendszerek szakadatlanul gondoskodnak a karbantartási információkról, emellett a beépített automata fék garantálja a balesetmentes közlekedést. Az IoT-rendszer a járművek valós idejű helyzetét is folyamatosan követi, és dinamikusan újratervezi az útvonalakat, ha ütközés, kicsúszás vagy egyéb fennakadás veszélye áll fenn. A modern technológia segítségével egyszerűbb tartani a menetrendet is, ami nagyban hozzájárul az utasok elégedettségéhez. Emellett a pontos mérőrendszerekkel a szabályozások és előírások betartása is lényegesen egyszerűbb. Így a karbantartási és fogyasztási költségek csökkentése mellett a büntetéseket is meg lehet spórolni.

Ehhez hasonló megoldásokkal nem csak a tömegközlekedésből hozhatjuk ki a legjobbat. Az internethez kapcsolt járművekből a termékszállítással foglalkozó cégek is profitálhatnak. IoT alapú logisztikai rendszerekkel automatikusan megtervezhető és hatékonyabbá tehető a rakodás, az útvonal-kialakítás és a kiszállítás. Így az áru a legrövidebb és a legbiztonságosabb útvonalon érhet célba a körültekintően kiválasztott jármű teljes kapacitásának kihasználása mellett, ezzel is időt és pénzt spórolva. Az optimalizált útvonalakkal pedig gyorsítani lehet a kiszállítást, ami elégedettebb ügyfelekhez vezet.

Az okos mérőeszközök különösen hasznosak a sérülékeny, szakértelmet igénylő szállítmányok esetében. A hőmérséklet, a fény, a páratartalom és a rázkódás mértéke is valós időben követhető. A rendszer figyelmeztetést küld a sofőrnek, ha bármilyen érték eltér a normálistól, így az gyorsan intézkedhet az emberi biztonság védelme vagy az értékes rakomány megóvása érdekében. Ez sok fejfájástól óvhatja meg azokat a cégeket, amelyek rendszeresen szállítanak törékeny vagy hőre-, fényre érzékeny árut vagy veszélyes anyagokat. A rakomány folyamatos figyelésével könnyebbé válik a lopások megelőzése is.

Az egyéni felhasználókon és a vállalatokon túl a haladószellemű kormányok is meglátták a lehetőséget a forgalomhoz kötődő IoT technológiában az utazók, a környezet és a gazdaság nagy örömére. Mint ahogyan az egy másik esettanulmányból kiderül, az európai közlekedési minisztérium a Red Hat-tel együttműködve huszonkétezer kilométernyi autópályát látott el okos úttdíjgyűjtő-rendszerrel Európa-szerte. A projekt célja egy megállás- és fennakadásmentes fizetőrendszer kialakítása kereskedelmi járművek számára, ahol útdíjat a gépjármű súlya és osztálya alapján számítják ki. A rendszerhez hozzátartozik az ügyfelek számára kialakított kezelőfelület a fizetés lebonyolításához. Az esettanulmány szerint a rendszer GPS érzékelők, útmenti jeladók és gondosan összekötött alrendszerek egységéből áll össze. Az érzékelők által gyűjtött pontos és megbízható adatokat így használható információvá alakítás után egyenes a pénzintézeteknek továbbítják.

A projekt egyik legnagyobb kihívása a nemzetközi szolgáltatás biztosítása volt, hiszen ehhez számos, eltérő rendszer integrálására volt szükség az adatpontosság megtartása mellett. Az eredmény viszont magáért beszél: a fennakadás nélkül forgalom a fogyasztóknak és a környezetnek is előnyös. Emellett a készpénzkezeléssel járó veszélyek is csökkentek, a rendszer pedig munkaerő-átcsoportosítást és az üzemeltetési költségek csökkentését is lehetővé tette.

A szerteágazó alkalmazási lehetőségeket látva nem nagy meglepetés, hogy a közlekedés teszi ki az IoT-piac egyik legnagyobb szeletét. A Forbes statisztikái szerint a globális IoT-kiadások 2020-ra elérhetik a 250 billió eurót is, amelyből 40 billió euró lesz várhatóan a közlekedés részesedése a diszkrét gyártáshoz hasonlóan. Ez a két terület végzett első helyen a 2015-ös vásárlások esetében is fejenként 10 billió euróval. Nem csoda, hogy a Forrester 2016-os IoT-lehetőségekről szóló felmérése a közlekedési dolgok internetének több elemét is „legforróbbként”, azaz nagyon ígéretesként jelölte meg. A gyorsan növekedő piacon belül a legtöbb lehetőséget az ellátási láncokban és a flottakezelésben látta a felmérés. A GMS Association pedig odáig merészkedett, hogy 2015-re minden autónak megszavazta az internetkapcsolatot.

Minden jel arra mutat, hogy épp itt az ideje megtalálni a személyre szabott módját a csatlakozásnak.

Ossza meg ezt a cikket!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Írja meg nekünk fejlődési és fejlesztési céljait! Mi pedig egy találkozó keretében megbeszéljük Önnel, hogy hogyan érheti el ezeket.
Kapcsolat